Corendon Airlines Bereidt Zich Voor op Beursgang

Yıldıray Karaer, voorzitter van de raad van bestuur en CEO van Corendon Airlines, verklaarde: "Zodra we de tekortkomingen als gevolg van regelgeving hebben weggewerkt, zijn we van plan om ons bedrijf naar de beurs te brengen."

Corendon Airlines Bereidt Zich Voor op Beursgang
Editör: Turkinfo.nl
04 September 2025 - 17:18

In een interview met het persbureau AA gaf Yıldıray Karaer, CEO van Corendon Airlines, toelichting op de huidige koers van het bedrijf. Volgens hem opereert Corendon als een hybride luchtvaartmaatschappij: enerzijds biedt het chartervluchten aan, anderzijds verkoopt het ook rechtstreeks tickets via eigen verkoopkanalen aan individuele reizigers.

Hij benadrukte dat Antalya het hart vormt van het Turkse toerisme, mede dankzij de aanwezigheid van hotelinvesteringen. "In 2024 verwelkomde de luchthaven van Antalya 17 miljoen passagiers. Dit jaar zien we een minimale schommeling – een stijging of daling van slechts 1%. We bewegen dus vrijwel gelijk aan vorig jaar," aldus Karaer.

"Turkije wordt als duur ervaren"

Karaer merkte op dat het imago van Turkije als goedkope vakantiebestemming aan het veranderen is:
"Vroeger stond Turkije bekend als een mooi en voordelig land met uitstekende service. Nu horen we van buitenlandse gesprekspartners steeds vaker dat Turkije als duur wordt ervaren. Toch zien we geen duidelijke terugval in de vraag, althans niet in de regio Antalya."

Hij wees erop dat de valutakoers niet in gelijke mate stijgt met de inflatie, wat vooral voor hotels een probleem vormt.
"Ongeveer 95% van onze hotelkosten is in Turkse lira. De lonen en productiekosten stijgen, maar de koers van buitenlandse valuta blijft achter. Dit zet druk op de marges van de toerismesector. Ook in de luchtvaart zien we stijgende kosten, vooral bij vliegtuigonderhoud. Waar motoronderhoud vroeger binnen 60 dagen afgerond werd, is nu geen termijn meer te geven. Ook op technisch vlak zijn de kosten flink toegenomen."

Karaer wijst ook op het personeelstekort in de luchtvaartsector:
"De sector groeit, maar er worden niet genoeg piloten opgeleid. Hierdoor stijgen de cockpitkosten fors. Ook de salarissen van technici en ingenieurs – vaak in euro’s betaald – zijn gestegen. Veel getalenteerde Turkse ingenieurs werken nu op afstand voor buitenlandse bedrijven. Daarnaast zijn de luchthavenbelastingen na de pandemie wereldwijd sterk gestegen. Voor een retourvlucht tussen Amsterdam en Antalya betaalt een passagier gemiddeld 95 euro aan belastingen."

"We opereren vanuit Antalya, maar concurreren wereldwijd"

Corendon Airlines vervoert jaarlijks ongeveer 10 miljoen passagiers. Karaer benadrukt dat ongeveer 70% van de capaciteit wordt benut op de Duitse markt. "We willen dat aandeel verlagen en tegelijkertijd groeien in het Verenigd Koninkrijk en Polen," zei hij.

Tot slot onderstreepte hij het belang van kwaliteit in product en dienstverlening als factor voor blijvende vraag.
"Wij zijn actief in touroperating, hotellerie en luchtvaart. Er zit geen investeringsfonds of holding achter ons – we zijn een zelfstandig opererend bedrijf. We staan altijd open voor buitenlandse investeerders. Mocht die investering uitblijven, dan plannen we om na afronding van de regelgevende voorbereidingen naar de beurs te gaan. Misschien gebeurt dat niet volgend jaar, maar ik verwacht dat het bedrijf binnen drie jaar klaar is voor een beursgang."

"Deze sector is niet langer een 'one man show'. Wij opereren vanuit Antalya, maar concurreren wereldwijd. We hebben verantwoordelijkheden richting de autoriteiten in Duitsland, het VK en Nederland – wat betreft betalingen, dienstverlening en punctualiteit. Onze verplichtingen zijn serieus."

©TURKİNFO.NL

FACEBOOK COMMENTAREN

COMMENTAREN

  • 0 Commentaar